5 rad, jak vyšperkovat (a lépe prodat) byt

Pojmem 'Home Staging' se označuje příprava nemovitosti na prodej nebo pronájem a její profesionální prezentace na realitním trhu. Dokáže zvýšit její atraktivitu a vyzdvihnout potenciál. Jinými slovy – když byt působí jako připravený k okamžitému nastěhování, prodáte ho za vyšší cenu.

Text: Iva Brejlová, Iri Novak, Foto: Fantastic Frank

FANTASTIC FRANK

1/ Čím míň věcí, tím více prostoru
Neriskujte odvedení pozornosti od samotné nemovitosti a vybavení interiéru volte střídmé. Nábytek a doplňky pro vás sice mají symbolický význam, na kupujícího ale na první pohled mohou působit chaoticky a místnosti opticky zmenšit. Kromě odstranění všech nepotřebných věcí a úklidu nezapomeňte na drobnosti, které vám možná během užívání bytu ani nepřišly na mysl: zasádrovat díry, vymalovat a dokončit drobné opravy. Spolehněte se na standard bílých stěn a nesnažte se za každou cenu zaujmout originalitou. V profesionálně připravené nemovitosti se nikde nic neválí a byt působí úhledným, moderním dojmem.

2/ Vsaďte na zeleň
Když se podíváte na stejný interiér bez kytek a s nimi, mnohem hezčí a útulnější se vám bude zdát druhá varianta. Pokud vám vlastní pokojovky chybí, můžete si je na vyfocení vypůjčit. Službu nabízí třeba Ppokoj.store, kde si můžete pronajmout v poslední době oblíbený zelenec, fíkus nebo monsteru. K dojmu zabydlení přispějí také doplňky. „Pomáhají polštářky, dekorace a závěsy, které, působí domácky, ale nepřeplácávají. Prostor zabydlí také přehozená deka na gauči nebo pěkné časopisy na stole – i ty suplují představu, že je to obývaná místnost,“ popisuje designérka Andrea Beranová.

3/ Hodinový manžel na scénu!
Výmalba a drobné opravy dělají hodně, aniž by byly nákladné. Možná by bydlení prospěl i větší zásah a jeho hodnota by se ještě zvýšila. Do čeho se vyplatí investovat? Kromě změny dispozic a výměny starých spotřebičů i do repase parket nebo výměny obkladů. „Dojem často udělá nenáročná a levná akce. Obyčejné kachličky do koupelny nestojí moc, stejně jako umyvadlo z hobbymarketu. Pro zájemce to ale může být motivace navíc, proč bydlení pořídit,“ dodává Andrea Beranová. Pokud nabízíte dům, zkuste si ho nezaujatě prohlédnout zvenku. Jedno z nejdůležitějších míst, které prodává a na něž se často zapomíná, je zahrádka a předzahrádka. Posekejte trávník, zasaďte pár rostlinek nebo odstraňte plevel, první dojem je důležitý.

4/ Na fotce záleží
Značná část úspěchu home stagingu se odehrává dávno před tím, než si nějaké zájemce pozvete domů. V dnešní digitální době jsou jím kvalitní fotografie a prezentace on-line. Ta prvotně do vašeho bytu či domu pozve klienty a díky ní také můžete hodně ztratit. Když se interiér bude zdát přeplněný, tmavý nebo zastaralý, s potenciálními kupci či nájemci se ani nesetkáte nebo se zvyšuje pravděpodobnost, že vám nabídnou nižší cenu. „Je velmi důležité, co fotíte, z jakého úhlu i jakým objektivem, ale také to, jak jsou fotografie následně zpracovány. Většina lidí sama nedokáže nemovitost správně nafotit a často ani zkušení interiéroví fotografové nemají ideální oko pro vhodné zachycení nemovitosti pro účely realitního trhu,“ popisuje Pavel Berka z brněnské kanceláře Century 21 All Inclusive s doporučením angažovat někoho, kdo se zabývá nejen home stagingem, ale zároveň i samotným prodejem nebo pronájmem.

5/ Dojmy prodávají
Vizuální stránku jste zvládli, ale ještě něco chybí? Nezapomínejte na jiné smysly. Prostor vyvětrejte, nastavte příjemnou teplotu a ozdobte čerstvými květinami. Na prázdný stůl umístěte mísu plnou čerstvého ovoce, upečte buchtu a klidně s výtvorem projděte byt, aby jeho vůně navodila milou domácí atmosféru. První emoce po průchodu dveřmi se počítají. Stejně tak myslete na sebe, pokud budete nemovitost prezentovat. Pečlivě vyberte oblečení a myslete na své chování, třeba si i nanečisto vyzkoušejte, jak umíte komunikovat. Mistrem ve vytváření dojmů je švédská realitka Fantastic Frank, jejíž styling interiérů se stal kultem. Její příběh se dočtete v našem speciálu Nordic.

FANTASTIC FRANK

Asi teď přemýšlíte, zda se toho pustit sami nebo oslovit profesionála. Pokud chcete ušetřit čas, vyberte si druhou variantu. Jen samotná konzultace s odborníkem vám pomůže srovnat představy o tom, co je a není možné zrealizovat, a budete vědět, na co se vyplatí soustředit. Pomohou vámi posoudit nemovitost a její vybavení, doporučí, jak naložit s přebytečnými věcmi nebo co je třeba před nabídkou opravit.

Pokud ale nepospícháte, do proměny se můžete pustit sami. Soustřeďte se přitom na světlo, nejlépe denní. „Sundejte závěsy, umyjte okna, vyměňte stínidla, zvyšte napětí v žárovkách nebo třeba zastřihněte živý plot, aby dovnitř proniklo co nejvíce světla,“ radí interiérová designérka Ambinece design Zuzana Wiesnerová. Nejjednodušší metoda je pokus-omyl. Zkuste s nábytkem zahýbat, abyste zjistili, kde mu to bude nejvíc slušet.

Na závěr vás určitě zajímá, jak moc se home staging vyplatí. Přesné číslo záleží na konkrétní nemovitosti, obecně se ale odhaduje, že každá investovaná koruna se desetkrát vrátí. Když tedy za úpravu a služby utratíte například 25 tisíc korun, cena nabízené nemovitosti se může zvýšit až o čtvrt milionu.